Vaerdilogo

Vaerdilogo

mandag den 26. oktober 2015

Nogen har underrettet kommunen om dit barn, og hva’ så?!?

Hjertet hamrer ekstra hurtigt, hænderne føles klamme, du føler dig ligbleg. Du står med et brev i hånden fra Familierådgivningen. Nogen har underrettet om dit barn. Du ved ikke hvad du skal gøre af dig selv. Tankerne flyver. Skal mit barn anbringes? Hvem er hende Charlotte jeg skal tale med.

Nogen har ramt dig på dit allermest sårbare sted: din rolle som forælder – dit barn.

Det er mig, der hedder Charlotte. Jeg sidder i Familierådgivningens modtagerteam og det er mig, der har inviteret dig til samtale. Du er inviteret fordi nogen er bekymret for dit barns trivsel.

Hvad kan vi hjælpe dig med?
Når jeg inviterer til samtale begynder min dialog allerede i venteværelset, hvor jeg gør alt i min magt for at se venlig ud (jeg synes selv jeg klarer det ok). Jeg giver forældrene - og barnet hvis det er med - et fast håndtryk. Jeg forklarer hvor vi skal hen og kommer som regel med en kommentar om, at gangene er meget lange og at jeg selvfølgelig er kommet til at booke lokalet allerbagerst. Vi har tidligere haft åbent kontorlandskab i direkte forbindelse med gangen. Det har vi ikke mere. Jeg føler mig nu knap så akavet ved det faktum, at mine kollegaer har hørt selvsamme sætning i snit to gange dagligt i den tid jeg har siddet i modtagerteamet. Jeg er opmærksom på at forsøge at skabe en rar stemning omkring noget, der er alt andet end rart som forælder.
           
Til selve mødet er jeg opmærksom på, at få kommunikeret klart og tydeligt omkring de aktuelle bekymringer, der er og jeg vil til enhver tid have barnet i centrum. Men at have barnet i centrum og at afholde en vanskelig samtale kan godt gøres på en måde, hvor forældrene både føler sig set, hørt og anerkendt. Nich skriver i sit indlæg her at Dialog er metoden til at afklare, hvad det præcist er, vi kan gøre for borgeren.” I mit tilfælde handler det om at lytte til familien og at lytte til de pædagoger eller lærere, der er omkring barnet og ved hjælp af dem danne mig et indtryk af, hvad der skal til for at et barn kan komme i bedre trivsel.  

Når det første møde med forældre går godt, når der bliver skabt en god og ærlig dialog omkring bekymringerne, når vi har efterladt et godt førstehåndsindtryk af vores afdeling, så er der grobund for at skabe forandringer.

Udgang i medgang
Du går ud af lokalet. Gangen virker nu knap så lang.  Du er ved godt mod. Du føler at der er en der har lyttet til dig. Der er fortsat bekymringer for dit barn, men du føler, at der har været tid til at få skabt en god dialog omkring det videre forløb og du mærker forhåbentlig, at du har talt med en, der i høj grad forsøger at sætte sig ind i, hvad det vil sige at der bliver underrettet, at nogen har ramt dig på dit allermest sårbare sted: din rolle om forælder – dit barn. 
  • Hvilke tanker gør du dig, hvis du i dit arbejde har kontakt med borgere – hvilket førstehåndsindtryk ønsker du at efterlade? 
  • Hvordan anvender du dialogen som redskab i den proces?

Med ønske om en god dag til jer alle 

Charlotte