Vaerdilogo

Vaerdilogo

mandag den 26. oktober 2015

Dialog med stort D :-)

Så er dialogugen skudt i gang i Hvidovre Kommune :-) Dialog...... et stort ord.....når man lige tager sig tid til at tænke over begrebet. Vi tager det i dagligdagen for givet...dialog...det er da bare noget vi gør, noget der foregår mellem mennesker, og selvfølgelig forstår 'den anden' altid mig og mine synspunkter...Men hvad er det så lige der sker, når tingende ikke altid ender hvor man troede....?

Jeg sidder via mine opgaver med kontakt til rigtig mange forskellige mennesker...både interne og eksterne samarbejdspartnere...ansatte og frivillige og det der altid slår mig, når jeg tænker dialog, er hvor afgørende det egentlig er, at man for alvor er i stand til at lytte....altså rigtig at lytte efter hvad den anden har på hjertet.

Dialog er ikke kun en ensidig proces...hvis bare jeg lytter rigtig godt, så kommer mine budskaber bedre frem og så har vi forstået hinanden...nej dialog er en gensidig proces hvor dialogparterne hver og især skal være skarpe på at lytte...nøglen til en god dialog ligger både hos dig selv....men i lige så høj grad hos modtageren. Derfor er det vigtigt, at vi får sat fokus på den gode dialog...så vi alle lige husker ...sådan rigtigt at lytte og spørge ind til den anden...hvis noget er uklart.

Cecilie Cornett og Klaus Bakdal har skrevet en fin bog 'Befri samtalen' hvor de opstiller 15 greb for at mestre den gode dialog. Greb 14 hedder: 'Gør den anden god' og er hentet fra improvisationsteaterverdenen, og jeg syntes de her rammer plet med nogle anvendelige små tricks til den gode dialog. For at gøre den anden god skal du: 1. Anerkend den andens legitime ret til at ytre sig! spørg åbent ind og brug formuleringen JA så ofte som muligt ( det åbner samtalen op, blot dette lille ord) 2. Hold øje med om samtalen går i ring. Så snart et ord/en vending/en sætning har været anvendt tre gange er det en god ide at skifte det ud. (sværere end man tror at gøre i praksis) 3. Støt og understøt den anden i samtalen. Det betyder ikke at man altid skal være enig...god dialog er ikke lig enighed. Anerkend forskelligheden i synspunktet hos den anden, så den gode relation er intakt ( klicheen : Så er vi enige om at være uenige rammer direkte plet her :-) )

Dialoguge i Ældre- og Handicapafdelingen
Her i Ældre- og Handicapafdelingen har MED udvalget besluttet, med baggrund i goodiebag'ens dilemmakort, at vi på tværs af afdelingerne skal afholde små walk-and talk møder. Dette fordi vi ikke alle måske ved hvad man hver især sidder med af opgaver, så vi lærer hinanden endnu bedre at kende. Men også fordi vi i dialog med andre end de nærmeste kollegaer møder synspunkter, der kan inspirere og hjælpe med at sætte vores fælles retning. I torsdags afholdte vi derfor et lille møde, hvor walk and talk grupperne blev sammensat via lodtrækning. Så I vil måske se os på gader og stræder, denne uge, i hold af 2-3 hvor vi sammen sætter fokus på den gode dialog :-) Jeg skal ud og walk and talk i morgen og jeg glæder mig :-)


Her på falderebet vil jeg lige slutte af med en lille youtube film...som er ret sigende om dialog og dens betydning ..på tværs af faggrænser :-) Se den fine ''helpdisk-funktion da bogen som mediet blevindført'' :-) :-) :-)  

 

Og rigtig god Dialoguge til jer alle .....
https://www.youtube.com/watch?v=9M9vaQxwwWk