Vaerdilogo

Vaerdilogo

mandag den 26. oktober 2015

Dialog

Når snakken falder på dialog, kommer jeg altid til at tænke på en gammel reklame for en bank: Scenen er et middagsselskab, hvor der sidder en herre og taler meget – og længe til sin borddame. Og pludselig husker han at spørge: ”Jamen, hvad laver du så?” Hvortil borddamen svarer: ”Jeg lytter mest!”. Hvorefter den meget talende mand siger, ”Nååh lytte! Det bruger jeg også ekstremt meget bla, bla, bla”.
Dialog er en af de grundlæggende værdier i Hvidovre Kommune. Måske den mest grundlæggende værdi, der siger noget om hvordan vi gerne vil møde vores borgere. Dialog er metoden til at afklare, hvad det præcist er, vi kan gøre for borgeren. Og ikke mindst hvordan vi kan støtte uden at tage initiativ og værdighed fra den borger, der står i en situation, hvor man føler sig udsat og man har brug for hjælp. Dialog er afgørende, hvis vi skal gå fra at yde service til at fremme velfærd i samarbejde med den enkelte. Med andre ord hvordan vi bedst kommer ind til kernen af et problem og yder hjælp til selvhjælp! Ikke som et spareprojekt men ud fra en forståelse af, hvordan vi stiller borgeren bedst muligt.
I vores eget interne arbejde, på alle de forskelligartede arbejdspladser vi har i kommunen, er dialog væsentlig for at styrke samarbejdet mellem ledelse og medarbejdere, og mellem kollegaer for at hjælpe med til at forstå og forbedre arbejdsmetoder og arbejdsgange. Både i vores egne områder og måske endnu vigtigere på tværs af organisationen er dialog en uomgængelig forudsætning, for at kunne tilpasse og videreudvikle vores måder at løse opgaver og møde en foranderlig omverden på.
Dialog er ikke det samme som altid at få ret, men en forudsætning for at blive hørt! Så for at komme tilbage til vores bordherre fra starten: Hvis du vil videre, så ti stille en gang imellem og LYT til den borger du betjener, til din kollega, til din leder, til dine medarbejdere.
Håber vi får en god og udbytterig dialoguge.

Mange hilsner
Nich